Tiada Cinta Selama Muda

Proses pembikinan filem cereka Tiada Cinta Selama Muda akan dikongsi di sini antaranya sesi uji kamera, audio, recce, pencahayaan, pewarnaan, sampel teks, foto belakang tabir, film stills dan segala proses bersangkutan. Tidak seperti pembikinan filem tipikal, filem ini dibikin dengan semangat movement-based non-dance site-specific devised filmmaking yang bakal tumbuh dari semasa ke semasa, seperti tumbuhan yang hidup di celah-celah rekahan konkrit dan tar. Judul filem ini dari salah satu one-act play Teater Normcore dan semangat pembikinannya persis Drama Kilat yang spontan dan gerila, tetapi dengan visual.

Outings (setakat ini):

Day 1 – Hannan Barakbah, Ani Aziz, Sadiq M. Jamil, Md. Fariq Khir, Amirul Rahman, Nurul Aizam & Ridhwan Saidi

Day 2 – Hannan Barakbah, Sadiq M. Jamil, Lew Shu Ni, Md. Fariq Khir, Amirul Rahman, Nurul Aizam & Ridhwan Saidi

Day 3 – ?

Recce & puisi Serigala:

Nota sutradara 2:

Hujung minggu ni kita shoot di bandar pula, ideanya siang kita berkumpul, devise dan workshop-kan sesuatu di rehearsal space, lepas tu petang dan malam baru kita shoot di daerah bersebelahan atau berdekatan kawasan rehearsal space tu.

Tak macam bikin teater yang ada proses rehearsal berkala dan pencarian dalam tempoh yang lebih lama, untuk shoot filem stail gini ia perlukan urgency, kerana senja yang sama tak boleh diduplikasi. Masa terasa laju, kita tergelincir sama dengan waktu.

Waktu termenung dan berfikir dibuat berasingan. Bila kita shoot, kita angkat kamera dan rekod fleeting moments. Dah tentu bila kita tahu apa yang kita shoot lebih baik, tapi untuk tak tahu dan shoot juga lebih baik daripada tak shoot langsung. Untuk buat filem kita kena ada materialnya, iaitu sesuatu yang terakam.

Hujung minggu ni setakat ni ada 5 aktor/performer, lebih ramai, lebih komplikated, tak tahu apa akan jadi, tak sabar!

Film stills (work in progress):

Nota sutradara 1:

Untuk filem ni biar karakter watak tumbuh pelan-pelan secara organik (ia tak fixed), sebaliknya mahu fokus untuk timbulkan hubungan antara watak dalam setiap adegan. Maknanya bila ada 2-3 pelakon (dalam satu outing), kita tak beri setiap seorang ni watak apa secara tetap, tapi kita develop dan devise adegan yang akan timbulkan hubungan di antara 2-3 orang ni di lokasi.

Ruang halimunan antara watak jadi keutamaan. Boleh jadi hubungan tu platonik, kekeluargaan, berahi, sepi, toksik, rindu, mahu, nostalgik, agresif, pilu, etc.

Dua hari pertama ni kita banyak fokus movement-based, selain tu akan ada sesi conversation. Sebab yang movement-based ni secara visual agak expressive, jadi yang conversation ni kita mahu ia realistik dan santai, atau boleh jadi akan ada subtle violence dalam kata-kata yang diucap.

Recce & audio test:

Sketches:

lakaran TCSM

Performance texts:

Screen test: