Kerja Tangan isu 12

IMG_6552.jpg

INTERVIU Nadia J. Mahfix

Oleh Ridhwan Saidi

Nadia J. Mahfix salah seorang fotografer yang saya ikuti kerja-kerjanya dan antara yang paling saya suka zine ‘is this the [n]’ yang bernuansa gelap tapi ada juga bibit-bibit harapan. Berikut merupakan hasil interviu kami yang berlangsung sekitar akhir tahun lepas.

RIDHWAN

Boleh cerita macam mana dapat kamera pertama? Ada kisah waktu kecil atau sekolah yang masih ingat?

NADIA

Kalau ikutkan kamera pertama, rasanya dari zaman sekolah. Dapat hadiah hari jadi dari ibu, compact film camera. Kalau tak sebelum tu guna kamera keluarga yang sedia ada saja. Jadi bila sudah ada kamera sendiri, segala benda yang boleh tangkap, tangkap aja. Tapi sebab zaman tu kira filem boleh tahan mahal juga, selalu juga la kena bebel membazir shot.

RIDHWAN

Waktu tu yang tanggung cuci filem ibu? Membazir shot yang bagaimana, apa yang anda tangkap waktu tu? Sudah ada objek atau subjek tertentu yang menarik minat waktu tu?

NADIA

Waktu sekolah biasalah, dapat duit poket hari-hari. Jadi selalunya cuci filem guna duit poket yang dapat. Tangkap gambar membazir seperti bangkai tikus, hahaha. Malangnya tak tau mana negatif tu pergi. Banyak juga negatif dah terbuang & hilang sewaktu pindah-randah.

RIDHWAN

Oh, okay. Bangkai tikus dan kematian ni rasanya hingga sekarang kerap saya perasan dalam foto-foto anda, apa yang buat anda tertarik dengan hal-hal yang gelap sebegini?

NADIA

Secara jujurnya, pada mulanya saya sendiri tidak sedar akan tema hal-hal yang gelap sebegini wujud dalam hasil-hasil foto saya. Tetapi setelah ada beberapa insiden di mana, kawan-kawan rapat hinggalah kenalan biasa saja pun boleh, jika nampak tikus, burung (dan sebagainya) mati terus hubungkaitkan dengan saya. Itu agak kelakarlah.

Dan buat saya terfikir sendiri, kenapa saya suka tangkap foto berkaitan hal-hal sedemikian. Dan terus-terang, saya pun masih kurang pasti.

RIDHWAN

Tidak hanya benda-benda mati, imej burung terbang pun ada juga dan ini mengingatkan saya kepada Nowhere, antara buku foto Malaysia yang paling saya suka. Boleh kongsi sedikit proses pembikinan buku tersebut. Dan selain itu boleh juga kongsi beberapa projek photobook lain?

NADIA

Burung terbang mungkin simbolik untuk harapan & kebebasan. Nowhere hasil daripada imej-imej yang dihasilkan sewaktu terlibat dengan workshop Maggie Steber. Ia cuba menceritakan tentang dua perkara tentang kewujudan, iaitu kehidupan & kematian – dan selepas itu, apa? Ia juga boleh dikatakan cuba menjawab kepada photobook saya yang sebelum itu, ‘Is This The [n]’? *end. Nowhere di-desain & cetak oleh Shafiq dari Rumah Amok.

Buat masa sekarang, masih belum ada photobook dalam pembikinan. Idea ada, execution sahaja belum tiba lagi. Dan juga, duit untuk membikinnya. Haha.

RIDHWAN

Ada banyak cara untuk kita share gambar, guna Instagram dan laman sosial misalnya, lebih-lebih lagi sekarang zaman internet. ‘Is This The [n]’? dan Nowhere itu misalnya kalau di-transfer jadi slideshow laman web, ia akan jadi lain, atau feel-nya akan jadi lain. Boleh tau kenapa pilih bentuk buku fizikal atau ada apa-apa yang spesial bila buat dalam bentuk berjilid?

NADIA

Zaman internet ni teknologi makin canggih.  Kalau dulu kita guna analog, sekarang kita beralih ke digital. Dengan digital, kita boleh stor beribu hingga berjuta gambar ke dalam memory card. Dan juga kita boleh upload sebanyak foto ke segala bentuk laman sosial yang wujud. Tapi bagi saya, feel dia tak sama dengan melihat hasil foto yang dicetak dan boleh dipegang. Seperti membaca cerita, ada beza membaca melalui e-book & buku fizikal. Baunya pun lain. Dan rasa lebih, ‘real’. Sama juga seperti foto-foto.

RIDHWAN

Untuk sekarang, dari segi storan bagaimana? Kadang-kadang digital hard disk boleh korup dan gambar hilang begitu aja. Pernah jadi macam ni?

NADIA

Malangnya pernah. Bukan sekali tapi dua tiga kali jugalah. Jadi sekarang kerapkali buat back-up lebih. Kebelakangan ini, lebih kepada analog fotografi, jadi ada juga simpan negatif. Semoga kali ini tidak hilang lagi.

RIDHWAN

Pernah cuba rakam video? Kenapa still images? Apa yang buat fotografi menarik atau spesial?

NADIA

Pernah, sekitar 2010 tak silap. Tolong kawan buat filem eksperimental pendek. Menarik juga tapi proses mengedit video tu yang tak sanggup nak lalui. Berjam-jam dengar cerita kalau mahu edit video. Apa yang buat fotografi menarik? Hmm, mungkin bunyinya cliché, tapi fotografi bukan saja boleh bekukan sesuatu momen tapi juga boleh menyembunyikan pelbagai lagi cerita tersirat. Macam kalau kita lihat satu foto sekarang dan foto yang sama dalam 10 tahun lagi. Mungkin tanggapan kita tentangnya lain. Perasaan & memori yang foto itu dapat evoke dari kita juga lain.

RIDHWAN

Kembali kepada photobook, macam mana boleh tentukan saiz foto atau saiz buku tersebut? Adakah saiz ini akan evoke perasaan yang berbeza juga? Dan juga kualiti printing, ‘Is This The [n]’? dan Nowhere pakai cetakan risograf. Juga kualiti kertas. Semua ini semacam memainkan peranan masing-masing.

NADIA

Ya, saiz foto, buku, jenis kertas dan cara pencetakan memang memainkan peranan dalam pembikinan photobook. Lebih-lebih lagi sebab kita bermain dengan visual & tidak berharap kepada teks & caption untuk mendapatkan sesuatu perasaan daripada sesiapa yang memegang, melihatnya.

Macam untuk ‘Is This The [n]?’ pada mulanya mahu di-design untuk menyerupai sebuah kitab. Tetapi atas sebab-sebab tertentu, dibatalkan. Nowhere pula dicetak sebegitu kerana saya mahukan ‘a timeless feel’ untuknya. Entah kenapa saya memang tertarik dengan kertas kraft.

RIDHWAN

Apa pendapat tentang Malaysia umumnya dan fotografi khususnya?

NADIA

Malaysia, susah nak kata. Tambahan lagi dengan keadaan sekarang, pendapat yang ada terlalu berunsur pesimistik. Ada sedikit perasaan love & hate. Sama seperti dengan fotografi di Malaysia, kita punya ramai fotografer yang berkebolehan & berbakat tetapi malangnya terkurung dalam kelompok masing-masing. Terperangkap dengan perasaan syok sendiri & ego masing-masing. Penuh politik juga tetapi itu dalam bidang apa sekalipun ada permainan politiknya. Sayang sekali. Kalau lihat negara jiran, mereka jauh lebih sudah berkembang dari kita. Mungkin masalah utama scene fotografi di Malaysia ini ialah tiada kurator.

RIDHWAN

Saya perasan kurator seni lokal umumnya apresiasi mereka tentang fotografi lebih ke arah seni halus, jadi ada ruang dan potensi fotografi yang semacam terlepas pandang.

NADIA

Ya, selalunya begitulah. Mungkin pada mereka kalau bukan seni halus, maka bukan seni lah. Mungkin.

RIDHWAN

Ada fotografer dalam dunia yang anda suka? Ia mungkin boleh jadi tingkap untuk orang lebih kenal anda atau mereka sendiri boleh jatuh suka dengan fotografi.

NADIA

Mestilah ada. Ramai juga, salah satu daripadanya Masahisa Fukase.

RIDHWAN

Ia mengingatkan saya kepada gagak. Dan foto-fotonya ini ada semacam energi. Anda percaya foto boleh capture energi? Seperti merakam di gig yang intens, bolehkan intensiti ini kita transfer kepada mereka yang menatap gambar?

NADIA

Ya, rata-rata memang akan ingat tentang gagak kalau disebut nama Masahisa Fukase.  Saya percaya foto boleh merakam energi, sebab itu kadang-kadang bila kita melihat foto, contohnya foto gig – kita seakan berada di situ juga. Ia bergantung juga kepada fotografer yang merakam gambar tersebut 😀

Imbasan penuh: Binfilem

Naskah fizikal: RM7 HABIS